Темні часи випускають у світ найстрашніших демонів людської душі. В той час, як боротьба за ідеали гуманізму зазнає щоденної поразки, тонка мембрана людяного в людині тріщить по швах, а ненажерливий звір загарбницької безглуздої війни клацає з мороку кривавою пащекою на плоть вропейських цінностей, ми звертаємося до найпохмурішого тексту Вільяма Шекспіра “Макбет”.
Щоб зрозуміти темряву - треба стати темрявою. І театр для цього слушне місце. Тому саме зараз, перебуваючи на форпості європейської цивілізації, ми починаємо вдивлятися в безодню зла крізь призму історії знелюднення шотландського короля - узурпатора влади. Занурення в механіку зародження тиранії та споглядання механізмів політичних ігор, що породжують тиранів залишає багато питань до вартості та безпекової спроможності гуманістичних ідеалів - основи ціннісного ядра європейської цивілізації.
“Макбет” це історія великої трансформації з благородного лицаря на тирана - узурпатора влади. Навіть найкращі люди не мають запобіжників проти руйнівного впливу влади необмеженої буквою закону. Історія знелюднення Макбета починається з перемоги, де славний благородний полководець під впливом навіювань демонічних сил робить крок у незворотність.
Чим зараз є інфернальне в житті людини? В яких формах приходять демони і відьми до людини цифрового суспільства? В своїй інтерпретації демонічного в житті сучасної людини ми відмовляємося від форм запропонованих Шекспіром - демони сучасності живуть у цифрі, у засобах масової інформації, гібридній війні. Демонічний світ проявляє себе у маніпуляціях і тиску через формування публічної думки у соціальних мережах, на телебаченні тощо.
Цифрова реальність - глобальна. Тут нема де сховатися, неможливо уникнути агресивного бомбардування інформаційними повідомленнями приватного життя людини. Цифрове суспільство опинилося у суцільному символічному просторі - безперервному і всеосяжному. Далеко не кожен хто сюди потрапляє має запобіжники проти маніпуляцій і згубних впливів атак гібридної війни - може відрізнити справжній факт від фейку, сформувати неупереджене ставлення до тих чи інших подій. Натомість маніпуляцій тут вдосталь. Саме тому бородаті шекспірівськи відьми-віщунки, що пророкують Макбету сходження на престол у нас деперсоніфікуються та набувають ознак всевидячих роботизованих сутностей. Ці сутності подібно до “Ока Саурона” безперервно присутні в реальності героїв та наділені необмеженою владою, впливають на вчинки та формують їх світогляд.
Макбет Шекспіра був людиною своєї доби, що постала за зламі язичницьких і християнських цінностей - особистістю з сильною волею до самоствердження будь-якою ціною, але такою, що вже має сформоване усвідомлення неминучої розплати за скоєне зло. Саме це розщеплення у свідомості Макбета веде його до божевілля.
Історична реальність сьогодення так само знаходиться в епіцентрі масштабного ціннісного розлому, який виник між демократичним світом та тираніями, що підіймають голову. Як нам, як суспільству, вистояти і увійти в новий світ після перемоги з надійними запобіжниками проти інформаційних маніпуляцій? Як лідеру утримувати владу не перетворюючись на тирана? Ці та багато інших питань ми ставимо перед собою в театрі і ширше у сподіванні стати більш спроможними та розбірливими та рівні суспільства.
Сто років тому, у 1924 році, видатний український театральний режисер-авангардист Лесь Курбас реалізує першу масштабну постановку трагедії Вільяма Шекспіра “Макбет” в театрі “Березіль”. Сьогодні ми продовжуємо цей рух до пізнання людини політичної в театрі.
-
Вільям Шекспір
Заповніть форму з питаннями, або залиште свої побажання за цим посиланням. Наша команда буде дуже вдячна за звортній звʼязок!