МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Леся Українка на головній сцені країни. Виставка

У фойє Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка відкрили виставку присвячену 150-річчю від дня народження Лесі Українки, а на Камерній сцені імені Сергія Данченка театру відбулася прем'єра вистави «Кассандра».

Експонати виставки є свідченням того, що ім'я Лесі Українки не сходить з репертуару франківців, починаючи з перших сезонів існування театру. У 1922 році відбула прем'єра «Лісової пісні», режисер-постановник Євген Коханенко, Мавка — Феодосія Барвінська, Лукаш — Тихон Терниченко. Через два роки Є. Коханенко здійснив ще одну постановку «Лісової пісні», в якій роль Мавки грала Поліна Нятко. 1925 рік — «Камінний господар», режисер-постановник Гнат Юра, Командор — Іван Мар'яненко, Дон Жуан — Віктор Петіта, Донна Анна — Валентина Варецька. 1946 — «У пущі», режисер-постановник Гнат Юра. 1970 — «Кассандра», режисер-постановник Сергій Сміян, Кассандра — Юлія Ткаченко, Долон — Степан Олексенко, Гелен — Борис Ставицький. 1988 — «Камінний господар», режисер-постановник Сергій Данченко, Донна Анна — Жанна Калантай, Поліна Лазова, Дон Жуан — Степан Олексенко, Командор — Олександр Задніпровський, Анатолій Хостікоєв. 1993 — «Лісова пісня», режисер-постановник Дмитро Чирипюк, Мавка — Оксана Батько, Лукаш — Олексій Богданович, Остап Ступка. 1996 — «Бояриня», режисер-постановник Володимир Опанасенко, Оксана — Інна Капінос, Людмила Смородіна, Степан — Віталій Борисюк, Олександр Задніпровський, Перебійниха — Галина Семененко, Раїса Теплова, Іван — Олексій Паламаренко, Вадим Полікарпов, Мати — Ніна Гіляровська, Юлія Ткаченко, Ганна — Лариса Красовська, Наталія Ярошенко, Гість — Василь Мазур, В'ячеслав Сумський. 2001 — «Адвокат Мартіан», режисер-постановник Олександр Мірошниченко, Мартіан — Степан Олексенко. 2009 — «На полі крові», режисер-постановник Юрій Розстальний, Юда — Остап Ступка, Прочанин — Дмитро Рибалевський. 2011 — «Одержима», режисер-постановник Юрій Розстальний, Міріам — Оксана Батько. 2019 — «VERBA», за мотивами драми-феєрії «Лісова пісня», режисер-постановник Сергій Маслобойщиков, Мавка — Христина Федорак, Лукаш — Олександр Бегма, Килина — Анжеліка Савченко.

— Цією експозицією хочемо згадати ті вистави, які присвячуємо Лесі Українці, — підкреслила відкриваючи виставку завідуюча літературно-драматичною частиною театру Наталія Пономаренко. — Показуємо, як поступово трансформувалася її творчість. Через яскраві художні засоби, сценічні відкриття пробуємо розкрити код Лесі Українки, творчість якої довгий час вважали несценічною, а придатною лише для прочитання.

Бог позбавив Лесю Українку деяких фізичних якостей, але подарував їй найголовніше — силу духу, він подарував їй тонке відчуття світу, великі знання. Власними творами вона створили свою Біблію. Це людина, яка в 4 роки вже читала, а в 6 — грала на піаніно.

Їй пощастило народитися у дуже вишуканій, інтелігентній українській родині, в якій плекали українське слово, українську культуру. В якій робили все для того, аби діти були освіченими, розвинутими, щоб вони знали для чого людина приходить на цей світ.

У 10 років Леся тяжко захворіла, а в 12 їй зробили надскладну операцію з видалення суглобу правої руки. Але вони продовжували творити. Перший вірш написала у 9 років, а в 13 вже мала псевдонім Леся Українка, її твори виходили у численних галицьких часописах. Це вражає.

Коли їздила на лікування в інші країни, вивчала їхні мови. Знала практично всі європейські та багато східних мов. Мала чоловічий характер, чоловічу витримку. Багато займалася публіцистикою. Коли було 19 років, видала історію східної культури.

Завдяки оточенню, в якому зростала, Леся Українка мала можливість спілкуватися з корифеями сцени — Заньковецькою, Садовським, Старицьким. Вона відмовилася працювати в театрі Старицького. Натомість під впливом творчості Ібсена і Гауптмана у 1896 році створила свою першу драму — «Блакитну троянду». А через три роки п'єса побачила світ. Роль Люби грала Марія Заньковецька. Леся Українка прагнула відтворити інший театр. Розуміла, що це має бути театр європейського рівня.

— Для нашого театру є знакові постаті, це Леся Україна та Іван Франко, -наголосив генеральний директор-художній керівник театру Михайло Захаревич. — Починаючи з 1922 року у Театрі Франка вже було 13 вистав за її творами. У цих постановках грало багато наших видатних акторів. До сьогоднішнього дня ми не до кінця знаємо творчість Лесі Українки. Вийшло у світ повне зібрання її творів і ми побачили, що багато чого радянська влада від нас приховувала. Думаю, що наш театр долучиться до вивчення і популяризації її маловідомих творів.

Вистави за п'єсами Лесі Українки завжди були окрасою нашого театру. На них звертали увагу і глядачі, і критики. Хочу подякувати всім акторам і режисерам, які створювали ці вистави, наближали нас до філософії Лесі Українки. Кожен раз у постановках за її творами відкривається щось нове. Увага нашого театру до творчості письменниці, до її ідей і далі не буде послаблюватися.

— По життю мені довелося часто зустрічатися з творчістю Лесі Українки в різних театрах, — зізнався режисер-постановник вистави «Лісова пісня» 1993 року, народний артист України Дмитро Чирипюк. — Це були «Камінний господар», «Бояриня», «Одержима». Але особливо дорогою стала «Лісова пісня». Композитор Юрій Шевченко написав музику і вона заграла зовсім по-іншому. Ми повністю відтворили на сцені текст, не випустили жодної рядка, жодної ремарки. Для Оксани Батько, Царство їй Небесне, яка зіграла роль Мавки, це був дебют на сцені Театру Франка. Вона грала разом з Олексієм Богдановичем, Остапом Ступкою. У Юлії Ткаченко було невелика роль Долі. Я згадую, як серйозно вона ставилася до цієї роботи, так само як і всі інші актори. Вистава була і пластична, і музична. Мені за цю роботу на соромно.

— Зустрівся з Лесею Українкою ще до «Лісової пісні», — згадує народний артист України Олексій Богданович. — Перед цим був фільм Олега Бійми «Блакитна троянда». Це надзвичайно складна драматургія, п'єса, яка рідко мало успіх на сцені. Олег Іванович, як знавець української літератури, взяв цю п'єсу і ми втіли її на екрані.

Потім була «Лісова пісня», де грав з Оксаною Батько, яка тоді ще навчалася в театральному інституті. Проводили репетиції, коли вона була вагітною. Я цього не знав. Там були сцени, коли я тягав її за коси по сцені, хоча й умовно, але це були великі фізичні навантаження. А вона мовчала, їй соромно було зізнатися. Коли я дізнався, то сварив Оксану, тому що це могло для закінчитися досить непередбачувано. Після вистави залишилися прекрасні спомини про роботу з режисером і композитором.

Леся Українка знакова для мене персона. Вона дала для мене старт як в кіно, так і в театрі.

— Наш театр і Міжнародний фестиваль «Марія» започатковують новий проєкт на честь 150-річчя від дня народження Лесі Українки. Він буде називатися «Ні я жива» — театральна Україна читає Лесю Українку, — повідомила народна артистка України Лариса Кадирова. — Театр Франка об'єднує навколо себе всю Україну. Це Дніпро, Київ, Маріуполь, Херсон, Миколаїв, Кам'янське. Вже більше 30 театрів зголосилося взяти участь у цьому проєкті. Він допоможе нам зрозуміти на якому рівні ми стоїмо по відношенню до Лесі Українки, настільки розуміємо її творчість.

— Прем'єра вистави «На полі крові» відбулася у залі, де зараз відкривається виставка, — зазначив народний артист України Остап Ступка. — Раніше тут була мала сцена. Ми ділили залу по діагоналі. Потім з'явилася друга частина вечора по Лесі Українці — вистава «Одержима». Під час другої частини актори і глядачі мінялися місцями. Цей проєкт триває вже 12-й рік.

Коли актор зустрічається з драматургією високого рівня, це може йти йому тільки на користь. У цьому питанні я щаслива людина, бо зустрівся і далі буду зустрічатися з творчістю Лесі Українки. Допоки ми ще не знаємо її до кінця, маємо і далі розшифровувати спадок геніальної письменниці.

Е. Овчаренко. "Слово просвіти"