Сам собі і поле бою, і полки, і знамена

Віддаючи данину одному із найзагадковіших геніїв світової драматургії, чий відхід у кращі світи нараховує в квітні 2016-го рівно 400 років, в афіші Національного театру ім. І. Франка з'явилася вистава «Річард ІІІ». Постановником та автором музичного оформлення є знаний режисер Автанділ Варсімашвілі (Грузія). У ролі Річарда ІІІ — популярний український актор Богдан Бенюк.

Специфіка драматургії Шекспіра в тому, що він часто пропонує чітко виважену й вивірену схему вчинків, яку режисер може потрактувати в бажаному для себе ключі. Відповідно, мотивація цих вчинків змінюється, а з нею — сама суть. Питання «Про що вистава?» — у випадку з цим «Річардом ІІІ», при нібито зовнішній очевидності — не є таким простим.

Вона не про недолюбленість у дитинстві через фізичну ваду, наслідком якої стало душевне каліцтво. Хоча Річард ніби й з розпукою повторює: «Мамо... Мамо..» — це йому не заважає закинути їй зашморга на шию (у ролі герцогині Йоркської — Людмила Смородіна). Всі його почуття в принципі є вдало розрахованою маніпуляцією, вищим проявом якої є віра самого маніпулятора в свої слова. Та й його горб якось не особливо й помітний, його «компенсує», забираючи на себе увагу меч, на який Річард опирається. Відповідно, тема фізичної потворності головного героя, наслідком якої є його потворність моральна, не є провідною, як в ряді майже усіх постановок цієї історичної хроніки.

Вона не про тотальну відсутність любові — але її тут і не може бути. Її слабкий відблиск лежить на ставленні Річарда до леді Анни (Тетяна Шляхова), батька та чоловіка якої, як і її саму, він вбиває. Але це радше потреба, ніж почуття.

Вона, за великим рахунком, і не про владу. Трон, схожий на електричний стілець, продовж дії залишається порожнім, лише зрідка в нього сідає Річард, на його краєчок — королева Єлизавета (Анжеліка Савченко).

Про що ж тоді «Річард ІІІ»?

Істинну природу речей можна зрозуміти завдяки тіням, через які проявляється справжня сутність героїв, але цей прийом, на жаль, «щезає» з другої частини вистави. Як і ще один, безумовно важливий за своїм «посилом»: після своєї смерті брат Річарда Георг, герцог Кларенс (Остап Ступка), а за ним і один із його вбивць (Павло Москаль), якого вбиває інший, підіймаються на поміст, звідки з полегшенням оглядають «суєту суєт». І хоча Шекспір — митець епохи Відродження, в цьому чітко прослідковуються барокові впливи: життя — це страждання, звільненням від яких є смерть. Але звільнилися душі лише цих двох персонажів, тоді як вони не більше і не менше грішні за всіх інших.

У виставі є багато промовистих деталей. Річард зворушливо розчісує довге та пишне волосся Анни у сценах, що передують їхньому вінчанню та її вбивству, фактично замінюючи їй чоловіка та батька; Річард з братом Георгом згадує дитинство, уявно граючи на скрипці та клавесині; після цього Річард відправляє його у в'язницю, а потім вбиває руками найманих вбивць. Промовистою є і сценографія вистави (сценограф та художник по костюмах — Міроні Швелідзе, Грузія). Столи, поставлені в ряд, створюють алюзію на «Таємну вечерю». За ними сидить ще живий король Едвард (Василь Мазур) з дворянами, яких пізніше, один по одному, кладуть в них, немов в домовини. За ними стають, повертаючись із потойбіччя, майже усі дійові особи, бо до фіналу вистави сцена порожніє, і заклик Річарда: «За мною ті, хто любить тут мене!» — лунає в порожнечу.

І в цьому квінтесенція вистави: людина здатна власними руками знищити своє життя. Мотивації, цілі та прагнення тут можуть бути якими завгодно, але, прораховуючи все на декілька ходів вперед, все одно помилишся в головному, якщо чиниш зло. Річарда ніщо не може зупинити, зламати, вбити, крім нього самого. Він — сам собі і поле бою, і полки, і знамена. Він не гине в поєдинку з Річмондом, цього персонажу у виставі взагалі немає. Він є сам причиною своєї смерті.

Вистава надалі змінюватиметься — великою мірою завдяки природі акторського таланту Богдана Бенюка. Іноді крізь образ Річарда «визирає» то один, то інший персонаж з багатого арсеналу ролей актора; тих ролей, завдяки яким його так любить публіка. Можна припустити, що далі таких моментів побільшає. І хоча вистава задовга, а сучасний глядач живе у швидшому ритмі, але з впевненістю можна сказати, що «Річарда ІІІ» подивитися варто.

 

Е. Загурська. Газета "День". 19. 04. 2016.

Читайте також

всі новини

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід, присвячений візуальним змінам театру.

У театрі відбудеться Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

11 листопада у театрі Франка відбудеться культурна подія – «Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

"Вовчиха" у театрі Франка

Прем'єра на сцені театру Франка - Чернівецький драматичний театр імені Ольги Кобилянської представить виставу "Вовчиха".

всі новини