Ольга Кусенко

(11 листопада 1919, Канів— 17 листопада 1997, Київ)— українська актриса.

У середині ХХ століття її імʼя, без перебільшення, гриміло, на неї вибудовували репертуар. Сьогодні театральна молодь ніби й нічого не може сказати про цю актрису. Адже їй у житті не поталанило двічі. І не поталанило фатально. По-перше, історія її особистого життя, одержиме кохання до Тарапуньки (Юрія Тимошенка) щось зламало і в її творчій карʼєрі. Звідси, а це вже по-друге, в її творчому доробку не було кінофільмів, які мали масовий розголос, які навіть сьогодні, в епоху декомунізації, повторювали телевізійні канали. ЇЇ екранний доробок — переважно фільми-вистави з репертуару Театру імені Івана Франка. Раніше їх частіше демонстрували, — і вродливе обличчя актриси частіше виринало на екранах і в памʼяті: "Мартин Боруля", "В степах України", "Калиновий гай", "Фараони". Актриса й справді була дуже вродливою, для багатьох — втіленням українства. Чорнії брови, карії очі, поважна постава. Загалом, про таких вродливих дівчат колись і складали українські народні пісні: "Ой, чиє ж то жито, чиї ж то покоси, чия ж то дівчина розпустила коси?"
Чия дівчина? Тарапуньчина. Один із найпопулярніших українських коміків ще в студентські роки закохався в неї до безтями. І листування між ними триваломайже всі роки Другої світової: його і її доля закинула на різні фронти. Вона була санітаркою, медичною сестрою, грала у фронтових виставах. А він тоді вже майже знайшов естрадну маску, — і вони зі Штепселем (Юхимом Березіним) також виступали перед бійцями, тішили веселими сценками, дотепними оповідками.
Уже після війни, в повоєнному Києві вони й вирішили обʼєднати свої долі. Кожне  з них було ніби під негласним патронатом партії та уряду. Популярність Тарапуньки набирала обертів. І з таким феноменом слід було рахуватися. А в її образі бачили "спадкоємицю Наталії Ужвій", тобто, фактично, другу актрису в першому українському драматичному театрі. Так воно й складалося. Ужвій і Кусенко разом зустрілися спочатку в одній виставі — це "Вишневий сад" режисера Костянтина Хохлова: Раневська і Варя. Згодом, коли Наталя Михайлівна   потихеньку відійшла від ролі Анни в легендарному "Украденому щасті" Гната Юри, то саме цю роль як спадкоємиці  й передали Ользі Кусенко. І вона грала з великим успіхом, не повторюючи малюнок великої попередниці, а шукаючи свої барви та інтонації в ролі Анни, яку брати видали заміж за нелюба, а згодом повернувся й коханий, — і в кожного з трьох своє право на особисте щастя. Трохи згодом  Ольга Кусенко зіграла ще в одному творі Івана Франка — "Для домашнього вогнища", — і, на щастя, ту виставу франківців удалося зафільмувати. Одного разу  я вирішив її переглянути, налаштувавшись на архаїку та анахронічність. Але, попри все, виконавиці головних ролей, зокрема Ольга Кусенко в ролі пані Анелі, були живими, достовірними, переконливими. Очевидно, це один із найкращих образів актриси — гідна літературна основа, психологічне наповнення образу, невловима таїна в акторській партії: вона грає жінку, яка приховує від чоловіка темні сторінки свого життя. І, в результаті, ця неправда вартує їхнього спільного щастя.
"Для домашнього вогнища" — щасливий виняток  у репертуарі актриси. Левова частка її репертуару — образи чорнобрових колгоспниць із пʼєс Олександра Корнійчука: Катерини, Василини, інших бадьорих дівчат, яким драматург-пропагандист відводив місію побудови світлого майбутнього.
От уже справді парадокс акторської долі: актриса, ніби створена для репертуару високого штилю, частенько грала в замовних ідеологічних пʼєсах, але ніколи не зрікалася своїх гарних колгоспниць, бо ж у кожній із них бачила рідну людину, щасливу чи нещасну жіночку. Вона щедро наділяла їх своєю сердечною теплотою, грайливим темпераментом, вона ніколи не соромилася свого творчого доробку, бо такий був час і вона в тому часі була не останньою скрипкою. Власне, вона очолювала Українське театральне товариство (знову ж таки, як спадкоємиця Наталії Ужвій); її неодноразово обирали до монопартійної Верховної Ради України; з 1953-го вона стала членом партії (без того членства важко було мріяти про успішну карʼєру).
Одна з найпопулярніших її ролей, яку полюбив і впізнавав масовий глядач, — ще одна бадьора та гонорова колгоспниця. Це Одарка з вистави "Фараони" за пʼєсою Олекси Коломійця. Сотні разів франківці грали цю виставу — і на рідній сцені, і на гастролях, і в тракторних бригадах у колгоспах. І скрізь їх супроводжував успіх. Це була історія-анекдот про те, як в українському радянському колгоспі чоловіки й жінки чи то наяву, чи то уві сні помінялися місцями. І таким чином зʼясовували гендерні проблеми, проблеми феміністичні. Ольга Кусенко у парі з Михайлом Покотилом грали гарну поважну пару українських колгоспників, яким для повного щастя не вистачало ще якихось пригод — от хоча би подратувати одне одного, змінити ролі в сімейному житті. Цю виставу теж зафільмували, і раніше на українському телебаченні її регулярно показували на 8 березня, — і образ актриси не міг не закарбуватися в масовій народній глядацькій памʼяті.
Повсякчас героїні Ольги Кусенко висвічували навіть в оптимістичних корнійчуківських сюжетах якусь таку недолюбленість. Очевидно, особиста драма актриси мимоволі проникала навіть у мармурові образи її колгоспниць-будівельниць, — і тоді це іскрило, народжувало електричний струм справжнього живого життя.
Та драма, як було зазначено вище, повʼязана з Юрієм Тимошенком, її чоловіком, судженим, тим, кого вона любила якоюсь ірреальною любовʼю. Ще в наприкінці 1990-х мені випало поспілкуватися з близькою подругою Ольги Яківни Мірою Лейбельман. Вона й розповіла тоді, що актриса після розлуки з Тимошенком ніби втратила частинку самої себе. Якийсь фрагмент емоційної інформації ніби засів у її голові й серці на довгі-довгі роки, і вона не могла цього позбутися. Попри те, що в її бік дивилися і високопоставлені партійні бонзи, які були раді калачиком скотитися до її ніг прямо з вулиці Банкової аж до службового входу Театру Франка, який вона залишала опівночі, бо ж ні до кого було спішити вже додому: розкішна квартира в Пасажі без нього стояла порожньою й холодною.
Колеги теж задивлялися на вродливу  самотню актрису, справжню зірку франківського дому. Кажуть, не приховував до неї симпатії ще один видатний комік — Микола Олександрович Яковченко. Вони і грали часто разом в одних виставах, і він, коли міг, не оминав нагоди відпустити на її адресу якусь шпильку, якийсь анекдот, — можливо, то була така форма залицяння. Нібито одного разу  він їй сказав: "Олю, ти там будь обережною, не поспішай на Хрещатик, бо ж там зараз облава на блядей".
Правда то чи ні — історія промовчить. Але те, що Яковченко був здатен на такі та інші приколи, - факт. Одна з причин особистої драми актриси в тому, що вона не могла мати дітей. А Юрій Тимошенко обожнював малечу. І почав шукати особистого щастя з естрадною співачкою Юлією Пашковською.
Сьогодні про Ольгу Кусенко нагадує її меморіальна дошка в Пасажі — у тому будинку, в якому вона була щасливою і де вона це щастя втратила. Ще про неї, можливо, нагадають світлини на численних виставках у її рідному театрі — до 100-річчя народження Київського театру імені Івана Франка. Акторський вік короткий і зрадливий. Поталанить знятися в якомусь популярному фільмі — тоді й виринатимеш у памʼяті народній, тоді й будуть тебе цитувати частенько, як цитують, наприклад, близьку подругу Ольги Яківни — Нонну Кронидівну Копержинську (після численних повторів її фільмів "За двома зайцями" та "Королева бензоколонки").
А з іншого боку, були і будуть в історії театру саме такі утаємничені акторські долі, як її. Сирота (буквально, в рік народження втратила свого батька, якого вбили бандити), віддана медична сестра (яка читала бійцям українські вірші, співала їм народні пісні), одна з найяскравіших зірок першого українського театру, муза Тарапуньки, одна з найвпливовіших жінок в українському радянському театрі (у 1960—70-х), врешті-решт — одна з найулюбленіших актрис наших батьків — того покоління, яке в степах України плекало калиновий гай.

Нагороди

Народна артистка УРСР (1962)Народна артистка СРСР (1967)Нагороджено орденами Трудового Червоного Прапора, «Знак Пошани», медалями.Лауреат Сталінської премії (1951).Премія ім. М. Заньковецької (1997, посмертно)

всі новини

всі новини

Показ вистави "Марія Стюарт" скасовано у звʼязку з повітряною тривогою

Перенесення вистави "Скляний звіринець"

Перенос вистави "Прометей закутий"

всі новини