Український театр вступає в нову еру

Продюсер, сценарист, режисер-постановник Національного академічного драматичного театру ім. І. Франка Дмитро Чирипюк про театр зараз, що нового в театральному житті та про плани на майбутнє. 

У творчому доробку метра сучасної української культури Дмитра Чирипюка більше ніж 200 творчих робіт у різних напрямках. Народний артист України, заслужений діяч мистецтв України, з 1991 року незмінний режисер-постановник Національного академічного драматичного театру ім. І. Франка Дмитро Іванович рідко дає інтерв'ю, але для Kyiv Post він зробив виняток.

- З якими проблемами зустрівся колектив театру ім. Франка з початком повномасштабної війни?

У нас дуже складно все відбувалося, тому що наш театр був повністю заблокований. Ми знаходимося в урядовому кварталі, поруч з адміністрацією Президента. Всі виходи з метро поруч перекриті, на машині не доїдеш. Театр повноцінно не функціонував. Нам надав приміщення театр ім. Лесі Українки тричі на тиждень протягом 5 місяців. Згодом ми повернулися до своєї домівки.

Ми поступово почали відновлюватися, це було зовсім не просто, але нам вдалося випусти за цей час 8 прем'єр та показати понад 600 вистав, на яких побували понад 130 тисяч глядачів.

- Чи змінилась тематика постановок з початком війни?

Ми живемо в такому проміжку часу, що хочеш чи ні, ти змінюєш свій світогляд... Так і глядач. Постійні сигнали тривоги, безсоння. Чекаєш чогось страшного, і так день за днем, організм страждає.

А коли людина у вечірньому вбранні, з пахощами парфумів, йде до театру, вона опиняється в яскравому сяянні люстр, серед мистецької краси, і вона забуває про всі негаразди хоча б на короткий час. 

Я весь час спостерігаю за глядачами під час вистав, і якщо вистава світла, дає людям надію, то після такої вистави хочеться жити та творити. Люди тягнуться до світлого, доброго, воно потрібне нам зараз як ніколи.

- Під час повітряних тривог вистава припиняється, і глядач має чекати її закінчення, буває й по декілька разів, іноді по кілька годин. Як це впливає на якість вистави, і чи повертається глядач додивитися її ?

Безумовно, вистава зупиняється, і всім пропонується піти у сховище. Якщо тривога триває понад годину, вистава скасовується, і квитки дійсні на ту ж виставу в інший день. Якщо менше години, ми продовжуємо. За нашою статистикою, зі 100 людей приблизно 2-4 людини не повертаються.

- А чи на часі театр під час війни?

На часі, й не тільки театр, а й кінотеатр та їнші мистецьки заходи. Тому що йде боротьба темного зі світлим. Згадаймо історію. У блокадному Ленінграді працювали симфонічні оркестри, і люди змагалися, щоб потрапити на концерт.

Люди не можуть без світла, їм потрібен вогник, до якого вони йдуть, щоб зігрітися, бо можна здуріти в постійному очікуванні тривоги. Творчість – це не просто віддушина, це ліки для душі.

Люди не можуть без світла, їм потрібен вогник, до якого вони йдуть, щоб зігрітися, бо можна здуріти в постійному очікуванні тривоги. Творчість – це не просто віддушина, це ліки для душі.

- Чи підлаштовуєтеся ви під смаки глядачів? Наприклад, більшість людей не читатиме аналітику чи лонгріди, тому автори спрощують тексти, аби мати більше переглядів. Чи працює це і в театрі? Чи навпаки потрібно підтягувати глядача до нових смислів, а не опускатися до спрощеності?

Театр – це репертуар. Кожна вистава має свого глядача. Якщо ми будемо завжди робити одні філософські вистави, то театр не виживе.

Я намагаюся ставити вистави життєстведжуючі, емоційні та видовищні. Вистава повинна затягувати і залишати приємний післясмак.

Театр розважає чи розвиває?

Театр має розважаючи розвивати. Це квінтесенція всього, це безліч відтінків емоцій, і тому він вічний. Театр тисячоліттями привертає увагу та заворожує, тому що він задає питання і не дає конкретних відповідей.

Театр має розважаючи розвивати. Це квінтесенція всього, це безліч відтінків емоцій, і тому він вічний. Театр тисячоліттями привертає увагу та заворожує, тому що він задає питання і не дає конкретних відповідей.

- Яку виставу ніколи не поставить режисер Чирипюк? Ніколи не поставлю вульгарщину, постановку, де перемагає підлість, а також  російських авторів. А ще я не можу ставити вистави про війну. Переживання, сльози, біль, страх – все, що відчуває мій народ зараз, я не можу відображати в постановках.

Я сам побував в окупації, і те, що там відбувалося – цей жах, я сам його пройшов. Рашисти коїли справжні жахіття. Це дуже складно. Мені нещодавно запропонували поставити виставу про окупацію, і моя відповідь була категоричне - ні. Мені хочеться іншого, світлого, я вважаю що це зараз потрібно й глядачеві.

- Хто найсуворіший критик для вас?

Безумовно, це глядач. Ви знаєте, в мене є моя улюблена вистава «Перехресні стежки» за мотивами Івана Франка, яку я особисто вважаю вершиною моєї творчості, там грали зіркові актори, але її зняли з репертуару, тому що народ на неї не ходив.

- На вистави театру ім. Франка квитки зазвичай розкуплені на місяці вперед, що, на вашу думку, відрізняє ваш театр серед інших?

Тому що це театр номер один. В нас і вистави, і режисери круті, і актори, навіть місцезнаходження. В цьому році ми проводимо 105 сезон. І якщо прослідкувати усі ці  роки театру, кожна епоха мала своїх зірок, яких більше не було ніде в  Україні. 

- Чого, на вашу думку, не вистачає сучасному українському театру?

Ще до війни 2014 року я говорив, що український театр дуже повільно розвивається в порівнянні зі світовими театрами, ми все топчемося на місці. Але тут важливо наголосити, що це було раніше. Зараз в Україні з'явилось нове покоління молодих режисерів, які зовсім по-іншому бачать театр. Я весь час дивуюся їхній фантазії. Я так не бачу і так не можу. Хоча в мене фантазія дуже бурхлива та яскрава. Так що, слава Богу, в нашому українському театрі є зараз 4-10 хороших молодих дійсно міцних режисерів, на яких цікаво йти і дивитися будь-яку їхню виставу.

Зараз театр переживає нове переосмислення цінностей та бачення. Багато корифеїв це бісить, хтось це не сприймає, часто навіть глядач не сприймає, але треба визнати той факт, що в українському театрі сформувалась нова хвиля, нова ера, і це дуже добре.

Колись легенда сценографії Даниїл Лідер, у віці 70 років сказав: «Театр – це справа молодих». Я тоді був ще молодий, і думав: чого саме молодих? Він же все знає, все вміє. Зараз я теж так думаю. Театр – це рушійна сила, це рух вперед, її не треба гальмувати.

- Реформа в театрі. Що на вашу думку треба змінити в театрі?

Стільки списів було поламано навколо цього питання. І всі в якомусь сенсі праві. Якщо немає опозиції в театрі, немає театру. Але моя особиста думка, що одна людина не може керувати театром, бути одночасно й генеральним директором, і художнім керівником. Це зовсім різні напрямки роботи, до яких мають бути залучені професіонали своєї справи. Тут має бути двоє профі у своїх напрямках, а не одна особа у двох іпостасях.

Що цікавого чекати від вас глядачам театру ім. Франка? Яка ваша мрія?

25 листопада відбудеться прем'єра вистави «Реквієм», присвяченої пам'яті жертв Голодомору. Потім я розпочинаю роботу над п'єсою В. Петранюка «Останнє кохання Тараса Шевченка». Але найбільше я мрію, про нашу Перемогу.

 

Марічка Паламарчук. Kyiv Post

Читайте також

всі новини

Маґуру для ГУРу!

Ми збираємо кошти на морський безпілотник «MAGURA V5», який буде названо «Конотопська відьма»!

ВХІД ДО ЗАЛИ ПІСЛЯ ТРЕТЬОГО ДЗВОНИКА ЗАБОРОНЕНИЙ

Вхід у глядацьку залу після третього дзвінка КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЕНИЙ. Ми дуже цінуємо вашу увагу та хочемо, щоб кожен міг повністю зануритися у атмосферу вистави. Запізнення порушує хід події, а також заважає іншим глядачам

Фільм «Камінь, ножиці, папір» отримав премію BAFTA

Британська кіноакадемія оголосила переможців цьогорічної премії BAFTA - серед кращих - стрічка «Камінь, ножиці, папір», де зіграли актори Театру Франка - Олександр Рудинський та Сергій Калантай! 🎬🎭

всі новини