У цьому милому старому домі…

19 лютого в Національному театрі імені Івана Франка – 100-та вистава «Самотня леді», у головній ролі – Галина Яблонська, берегиня і найстарша актриса франківців.

Про що, про що, а от про календарі, які завжди все брешуть, по відношенню до  відомих актрис іноді говорити марно і недоречно.  Але у цій ситуації не зайве нагадати, що календарний літопис франківців ( цьогоріч Театру – 100 літ) є безпосередньою ілюстрацією життєвого шляху Галини Гілярівни Яблонськоі. Свої роки вона ніколи не приховувала. Іноді навіть здається, що фраза з відомої пісні  «Мої роки – моє багатство» для актриси особливо близька і зрозуміла.

На сцені франківців вона з 1951 го року( до цього була робота на інших українських  сценах). Екватор ХХ століття. Театр Івана Франка ще мав у своїй колекції видатних акторських особистостей, таких як Гнат Юра, Амвросій Бучма, Дмитро Мілютенка. І до кожного нового акторського обличчя тут придивляються пильно, але і доброзичливо.

Яблонську взяли в трупу на ролі героїнь. Переважно в українській класиці. І актриса ніколи їм не зраджувала. Завжди щиро любила своїх красивих сценічних дівчат, зраджених  коханими чи ображених жорстокими обставинами долі.

На щастя, деякі ролі її раннього періоду зафільмовані, і  завжди є нагода переглянути, як вона грає Катрю у виставі «Не судилося» за п'єсою М. Старицького чи Софію у виставі «Безталанна» за п'єсою І. Карпенка-Карого. З Яблонською любили працювати режисери Гнат Юра, Амвросій Бучма, Павло Шкрьоба. Вони відчували у молодій актрисі щиру душу, палке серце, сильний характер. Наприклад, саме такою вона і грала свою Софію у «Безталанній», сильну жіночу натуру, змушену жити за жорстокими правилами патріархального родинного життя, але при цьому вона сама не ставала жорстокою і прагнула зрозуміти: чому такий немилосердний цей світ, хто у цьому винен? Такі запитання повсякчас ніби спалахували у розумних очах Софії, натури сильної і слабкої водночас. Часто слабкість жіночу актриса вміла перетворювати на сцені у жіночу силу.

Так вона грала Катрю Дзвонарівну у виставі «Не судилося». Жінку, яку тягнуло на дно пекельне «Панське болото» ( інша назва п'єси), але вона опиралася, боролася, не втрачала гідності, шляхетства, краси душевної і зовнішньої.

Всі героїні Яблонськоі в українських класичних п'єсах – красиві, як перемиті райські яблука. Це врода природня, органічна, народна, оспівана в фольклорі, виписана в кращих творах українських класиків ХІХ століття.

І коли вона сьогодні грає свою Актрису у виставі «Самотня леді», то театралали зі стажем мимоволі пригадують романтичних дівчат Яблонськоі з Франківського репертуару у 50, 60 ті…. І вже сам сценічний образ Яблонськоі у виставі Петра Ільченка сприймається як роль-камео.

Режисер Ільченко, попри всі репертуарі випробування в колективі франківців, зберіг у собі рідкісну для режисера якість – трепет. Трепет творчий. І трепет дорослого на сцені. Йому колись пощастило працювати у цьому театрі з найпершими акторами: Ужвій, Пономаренко, Куманченко, Копержинська, Станкевич ( вистава «Ретро» за п'єсою Олександра Галіна). І той трепет лишився у режисера і в інших його роботах.

У «Самотній леді» він дійсно трепетно шукає потрібні мізансцении для літньої актриси, яку грає Яблонська, а також для іі молодших колег, акторів Анастасії Добриніної та Олександра Печериці.

Сюжет п'єси Ігоря Афанасьєва про взаємини близьких людей та зривання з них масок Петро Іванович і розглядає як суто театральну історію, це театр в театрі. Літня актриса ( Г. Яблонська) ніби дограє у взаєминах з молоддю те, що не було зігране на сцені. А молодше покоління – Віра  та Слава – воліють стати гідними партнерами колись відомої актриси, сприймаючи її старий милий дім як простір театральний. Головне, що вдалося у виставі і те, що привапблює гладачів ( зал завжди переповнений) – діалог поколінь. Як у сюжеті, так і поза сюжетом.

Не конфлікт поколінь, що також можливо уявити на основі сюжету. А саме діалог.

Актори та їхні герої воліють дослухатися одне до одного, усвідомлюючи, що зустріч у антикварний квартирі актриси далебі не випадкова. Бо цей милий старий дім, як сцена життя, де трапляється різне – зустрічі, розлуки, осяяння, обмани, прозріння, катарсис.

Помітно, як актори делікатно прагнуть українізувати інтер'єр милого старого дому. Це і репертуар літньої леді, і інші деталі, які роблять виставу живою і близькою глядачам… Так буде і на 100-й виставі, і на тих, які будуть потім… Бо насправді у справжніх леді немає віку. Є тільки календар. Та й він іноді бреше.

Символічно, що 100-ту виставу за участю легендарної актриса та її перспективних молодих колег грають у рік 100-літнього ювілею Національного театру імені Франка. Магія цифр, одначе…

«Несподіванки під час будь якої вистави бувають, це нормально бо вистава це живий організм:  бувало що забували текст, пропускаючи великі шматки, обігрували це, бувало що не виходили партнери що грають за дверима, а що найкорисніше траплялося викручуватися чи імпровізувати, і такі моменти ставали частиною цієї вистави! – ділиться враженням від цієї роботи  партнер Галини Гілярвни Олександр Печериця. – У чому запорука успіху «Самотньої леді»? Не знаю… Якимось дивним чином ця вистава продовжує тільки набирати своєї потужності… З часом кожна вистава потроху втрачає, старіє, а ця   стає ще глибиннішою, чуттєвішою, людянішою…

Багато речей щодо оформлення, костюмів, аксесуарів, текстів, навіть деякі пісні – це особисті речі акторів, що теж дає ще один шар достовірності.  Всі монологи Галини Гілярівни – це  твори, які вони читала протягом своєї читецької кар'єри!!! Одна з тем – стосунки  між старшим і молодшим поколінням, у нашій виставі протягом майже 10 років ми теж сильно змінилися, що неодмінно впливає на постановку.  Вона дуже чесна і актуальна, її теми торкаються кожного з нас, вона про любов, про прості істини, вона проста, може в цьому і секрет…

Наші стосунки з Галиною Гілярівною були різні. На початку репетиційного періоду ми неодноразово сперечалися щодо багатьох речей, мирилися і знову сперечалися, і це лише спонукало продовжувати пошук і шукати точність!!!

Ми стали дуже добрими друзями, і я не раз признавався їй у любові. Схиляю голову перед силою цієї маленької але Великої Жінки!!!

І хоч швидкості на сцені у нас дуже різні, це навчило мене стриманості, я беру від неї безмежний позитив, свою чітку позицію і любов, якої у неї так багато,  що вистачить на всіх!!!

Авторитетом вона не давить, а навпаки сама вдосконалюється і вчиться! І це неймовірно зворушливо! А я вчусь у неї її вмінню приймати і відпускати… Вона багато пережила…

Якось після нашої вистави мої друзі зауважили одну пані років 20 яка під час поклону, витираючи сльози, розчуленим голосом тихо сказали своєму супутникові: «треба мамі подзвонить, давно не дзвонила…» ! Ось це найцінніша нагорода  за нашу роботу».

Олег Вергеліс. ТКК

Читайте також

всі новини

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід, присвячений візуальним змінам театру.

У театрі відбудеться Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

11 листопада у театрі Франка відбудеться культурна подія – «Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

"Вовчиха" у театрі Франка

Прем'єра на сцені театру Франка - Чернівецький драматичний театр імені Ольги Кобилянської представить виставу "Вовчиха".

всі новини