Михайло ЗАХАРЕВИЧ: «У театрі строєм не ходять»

Про плани і проблеми Національного академічного театру ім.Івана Франка — наша бесіда з генеральним директором Михайлом ЗАХАРЕВИЧЕМ.

«КОЛИ КОЛЕКТИВ ЗАСВІЧУЄ ЗІРОК, ТРЕБА БУТИ ГОТОВИМИ ДО ПРОБЛЕМ»

— Минулого року наш театр відзначив своє 85-річчя з дня заснування, — розказує Михайло Васильович Захаревич. — Один ювілей ми відзначили, а тепер готуємося до наступного: вже 80 років ми працюємо в Києві. Про історію франківців написано чимало ґрунтовних театрознавчих праць і багато різного. Але всі сходяться на тому, що основу нашого репертуару завжди складала українська драматургія, і на цій сцені були представлені кращі твори письменників світу. Наш театр ще під орудою свого першого керівника — Гната Юри — поступово став кращим колективом України, і цю планку ми тримаємо.

Сьогодні в афіші театру 35 спектаклiв. У наступному сезоні готуємо шість нових вистав: «Ромео і Джульєтта», «Марат Сад», «Шякантула», «Людина з Ламанчі», «Тіні забутих предків», «Прощавай, Чехов». До співпраці запросили найкращих режисерів: Володимира Козьменко-Делінде, Григорія Гладія, Володимира Петрова, Аллу Бабенко, Сергія Маслобойщикова та інших. Це майстри європейського ґатунку.

У червні Президент України В. Ющенко підписав Закон «Про театри і театральну справу». Від колективу франківців можу подякувати Віктору Андрійовичу за цей, такий довгоочікуваний, закон. Раніше ми не знали, хто ми такі. Бюджетна ми організація чи господарчо-розрахункова? А нині є чіткі визначення, зроблено підзаконні акти. Сьогодні кожен театр може сам обирати, ким йому бути (підприємством або бюджетною структурою) і заложити це у статуті. На мій погляд, Театру ім. І. Франка зручніше бути підприємством. Бо тоді є можливості зробити багато хороших справ для колективу. А бюджетна організація обмежена багатьма рамками у своїй діяльності.

— Театр — це особливі відносини — всі творчі особливості завжди люди амбітні, а від цього бувають невдоволені, виникають суперечки. Восени минулого року у пресі пройшли чутки, що не все так добре у франківців, але до розколу не дійшло . Як вдалося запобігти конфлікту?

— Сьогодні у нас працює гарний колектив: кращі з кращих майстрів театральної справи. Зараз у штаті — півтисячі працівників. Нині наш колектив добре збалансований. Режисери, які приходять ставити у нас вистави, завжди мають вибір: можуть знайти акторів, що необхідні їм для конкретної постановки. У трупі працюють актори різних поколінь, але ми все одно придивляємося до студентів театральних вузів і декого запрошуємо на вистави ще з третього або четвертого курсу. Добре себе покажуть — візьмемо у штат. Акторська селекція має продовжуватись постійно. Не закриваємо ми двері для акторів, що працювали в інших театрах, але які хочуть працювати в нас...

До речі, з початку 90-х років ми дуже складно жили, є проблеми й нині, але внутрішні кадрові резерви дають нам можливість з найменшими прорахунками і втратами виходити з важких ситуацій. А щодо суперечок, то якщо всі будуть ходити строєм, то це вже не буде театр, тоді нам «кришка»! Той, хто попереду йде, він може піти у іншому напрямку, і за ним всі гуртом — у прірву. Тому я вважаю, що у кожному творчому колективі мають бути дискусії. А коли колектив починає засвічувати зірок, то дирекція повинна бути готовою до того, що з ними буде багато проблем. І це нормально. Бо вони мають право на особисту думку. Дискусія дає змогу висловити і почути різні думки, а критика адміністрації навіть корисна, щоб керівництво не дрімало, а тримало руку на пульсі театру.

— Минулого тижня частина франківців (компанія «Бенюк—Хостікоєв») презентувала прем'єру рок-опери «Біла ворона. Жанна д'Арк», але не на рідній сцені, а в Театрі ім. Лесі Українки. Чому?

— «Біла ворона» поставлена не як репертуарна вистава, а як антреприза театральної компанії «Бенюк—Хостікоєв». До нас ніхто з них не звертався. Це їхнє право — де грати у вільний від основної роботи час. Богдан Михайлович і Анатолій Георгійович лишаються франківцями, ніяких заяв, що вони хочуть піти з рідного театру вони не писали. Антреприза — комерційний проект, і дуже добре, що наші актори доказують, що український театральний «продукт» конкурентоспроможний і дасть фору іноземним гастролерам. Хочу привітати наших колег-франківців з успіхом. У 90-ті роки «Біла ворона», яку поставив Сергій Данченко, з великим піднесенням сприйняли глядачі. Тоді у виставі головні ролі виконували Наталя Сумська і Анатолій Хостікоєв, і завдяки їм «Біла ворона» впродовж більш як десяти років була окрасою нашого репертуару. Нині Бенюк з Хостікоєвим дали нове життя легендарній рок-опері Ю. Рибчинського та Г. Татарченка. Нам приємно, що на наших акторів є певний попит. У вересні наш театр розпочинає свій новий сезон, і якщо ви хочете побачити Сумську та Хостікоєва, тоді приходьте на вистави «Пігмаліон», «Кін IV», «Майстер і Маргарита», а Богдан Бенюк буде грати у «Сентиментальному круїзі». Це я назвав лише спектаклі на вересень. Бенюк, Сумська, Хостікоєв були і є провідними майстрами нашого колективу...

«ЯКЩО АКТОР НЕ БАЧИТЬ ДЛЯ СЕБЕ РОЛI, ТО П'ЄСУ ВВАЖАЄ ПОГАНОЮ»

— Останнім часом деякi актори критикують керівництво франківців за репертуар. Мовляв, на головній сцені країни більше експериментують...

— Я пригадую засідання художньої ради, коли ще був молодим актором. Після тих творчих «посиденьок», може, я саме через те став директором театру. На засіданнях худради навіть маститі актори дуже сперечалися, коли мова йшла про репертуар. Бо якщо актор не бачив у п'єсі для себе ролi або ролей для своєї дружини, коханки, доньки... тоді відразу виникали суперечки: навіщо це ставити? Скільки у нас хороших акторів? Вважаю, що сто, і кожен творча особистість і хоче грати головні ролі. Якщо на кожну зірку поставити п'ять прем'єр, то репертуар розтягнеться на 20 років. Звичайно, треба вислухати акторів, але керівництво театру повинно мати свою генеральну лінію. Тому я за дискусію, а не за сварки.

Сьогодні у репертуарі театру понад 30 вистав, і це теж проблема. Бо щоб спектаклі були у хорошій творчій формі — їх треба часто грати, тобто у афіші треба мати 18 — 24 назв. У нас є дуже хороші вистави, але, на жаль, йдуть вони рідко. Буває, що новий худкерівник спектаклі свого попередника вилучає з афіші, але, до честі франківців, ми кращі постановки лишаємо у репертуарі. У нас багато років йдуть вистави таких майстрів, як Данченко, Молостова, Дальский, Опанасенко, Козьменко-Делінде, бо вони мають великий попит у глядачів. Але ж поряд з легендарними виставами: «Украдене щастя», «Тев'є-Тевель», «Візит старої дами», «Мартин Боруля», «Сто тисяч», «Кар'єра Артуро Уї», «Майстер і Маргарита» та інші ми щороку випускаємо чотири-шiсть прем'єр... і цей список росте.

«НА МАЛУ СЦЕНУ ЧЕКАЄМО 15 РОКІВ»

— Ми багато робимо, щоб нашим глядачам було зручно у театрі. Останніми роками чимало зроблено з реконструкції будинку. Наш театр побудований на місці озера, і тому маємо проблеми з фундаментом. У 1986 році було прийнято рішення провести реконструкцію Театру ім. І. Франка. На жаль, держава не змогла дати можливість швидко і якісно відремонтувати приміщення. А тому величезні зусилля ми прикладаємо до того, щоб за два-три місяці, коли закінчується сезон, усунути неполадки; щоб глядачам було безпечно, затишно і комфортно у нашому театрі.

Ми пишаємося, що маємо прекрасних спонсорів, які нам багато допомагають. Наприклад, 85-річний ювілей ми провели, не витративши жодної копійки з державних коштів, а лише за рахунок спонсорів: банків «Аваль», «Надра», компанії «Лукойл» та інших. Виставу «Наталка Полтавка» поставили при фінансовій підтримці банку «Надра», а зараз працюємо над «Ромео і Джульєттою» (крім державних коштів, залучаємо спонсора — гроші «Лукойла»).

А Малу сцену коли-небудь відкриємо. Це питання не вирішується більше 15 років. Річ у тiм, що коли формували бюджет, кошти на реконструкцію Малої сцени поставили на кінець року, а тому ми не можемо провести тендер і розпочати роботу. Навіть гастролі у Севастополі, які були прописані як держзамовлення, ми провели в борг. Жили не у готелі, бо це дорого, а в пансіонаті будівельників. Керівництво дозволило заплатити їм пізніше. Але ми з різними неузгодженостями справимося. У державних інституціях нинi працюють нормальні люди, і ми знайдемо з ними спільну мову...

 

Т. Поліщук. Газета "День". 31.08.2005

Читайте також

всі новини

Маґуру для ГУРу!

Ми збираємо кошти на морський безпілотник «MAGURA V5», який буде названо «Конотопська відьма»!

ВХІД ДО ЗАЛИ ПІСЛЯ ТРЕТЬОГО ДЗВОНИКА ЗАБОРОНЕНИЙ

Вхід у глядацьку залу після третього дзвінка КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЕНИЙ. Ми дуже цінуємо вашу увагу та хочемо, щоб кожен міг повністю зануритися у атмосферу вистави. Запізнення порушує хід події, а також заважає іншим глядачам

Фільм «Камінь, ножиці, папір» отримав премію BAFTA

Британська кіноакадемія оголосила переможців цьогорічної премії BAFTA - серед кращих - стрічка «Камінь, ножиці, папір», де зіграли актори Театру Франка - Олександр Рудинський та Сергій Калантай! 🎬🎭

всі новини