Михайло ЗАХАРЕВИЧ: «Негативні матеріали про Гната Юру спонукали мене знайти істину»

Зазвичай театр бачимо через акторів і режисерів. Наш сьогоднішній гість знає про театр, без перебільшення, все. Бо пройшов різні його сходинки — від актора до директора.

Михайло ЗАХАРЕВИЧ, генеральний директор Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка, — в українському театральному просторі людина авторитетна. Недаремно багато років очолює Асоціацію директорів театрів. А коли вийшла його грунтовна монографія «Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка — динаміка соціокультурних перетворень», то його визнали істориком театру.

— Михайле Васильовичу, насамперед вітаю вас із захистом дисертації й званням доктора філософії (мистецтвознавства). Справді, ваша книжка про театр імені Франка вразила фахівців раніше не відомими архівними матеріалами, новими іменами і фактами, глибокою аналітикою. 

— Насправді випущено дві книжки. І весь матеріал фактично ексклюзивний. Одна — це навчальний посібник для студентів,  друга — монографія.

— Ви, мабуть, дуже організована людина? Адже з вашою зайнятістю ще писати книжки!

— Цим займаюсь не епізодично, а регулярно. А починалося, ще коли був студентом харківського мистецького вишу і навчався в соратників Леся Курбаса: Леся  Сердюка, керівника нашого курсу, Валентини Чистякової, дружини Курбаса, Романа Черкашина, Курбасового співрежисера.

Не раз чув висловлювання про погане ставлення до театру імені Франка. Мені було цікаво: чому так? Якось завідувачка нашої бібліотеки дала мені прочитати протокол зборів харківського театру Курбаса, де його називали ворогом народу. Лише троє людей з цього колективу його захистили. Я тоді подумав: де ж справедливість? Чому ті, хто засуджував театр Франка, самі так повелися? Також прочитав матеріали, де в негативному світлі згадано Гната Петровича Юру. І це теж спонукало мене знайти істину. Далі мені було цікаво: я вінничанин, театр народився у Вінниці. І почав працювати у вінницькому архіві. Зрештою понад 20 років викладаю у театральному університеті, тож почала визрівати дисертація, яку писав сім років. 

— Вихід цих робіт —  перша цеглина в святкування 100-річчя театру Франка? Чи плануєте наступні — насамперед 80-річчя Сергія Данченка 17 березня цього року?

— Наш театр створено 28 січня 1920 року у Вінниці,  до його 100-річчя залишилося небагато часу. Тож маємо  повною мірою з'ясувати, як театр прожив ХХ століття. Насамперед дослідити успішний період 1978—2001 років, коли художнім керівником був Данченко. Я мав честь працювати із Сергієм Володимировичем 11 років і завжди відчував, що працюємо як брати. Розуміли один одного без слів. Я все робив, щоб підтримати всі його справді мудрі починання.

У  ювілейний період  йтиме вистава Данченка «Приборкання норовливої» Шекспіра, яка з 1996 року не сходила зі сцени. Між іншим, творчість Данченка гідна Книги рекордів Гіннесса. Його «Украдене щастя» йшло більш як 30 років, «Тевьє-Тевель» — 30, «Енеїда» — 20, «За двома зайцями» — стільки само. І на якому рівні йшли! З повними аншлагами! Знайдіть ще такий театр і такого режисера!

А ще Сергій Данченко —  епоха у переорієнтуванні українського театру на європейський шлях. Він почав це робити значно раніше, ніж ми наважилися  думати і говорити. Ще із львівського театру ім. М. Заньковецької. І в нашому театрі успішно продовжив.

Із Данченком театр об'їздив багато країн Європи ще з кінця 1980-х. І Європа сприймала наш колектив як інтелектуально-мистецький театр, а не, як іноді кажуть, шароварний. Це вже був європейський стиль і рівень.

А як нас приймала публіка! Я весь час був із театром і бачив усе на власні очі. Коли, наприклад, у Німеччині зіграли «Мерліна» Дорста, то глядачі не розходилися до півночі — спілкувалися, обговорювали виставу.

Це була презентація України в європейському просторі. Адже тоді ще не було братів Кличків, футболіста Шевченка. Були тільки театр Франка, ансамбль Вірського і хор Верьовки. Нас активно запрошували, а запрошують лише тих, хто цікавий і достойний. Тобто крок у Європу було зроблено саме за Данченка.

Про нього робимо виставу. Також знімають документальний фільм, який  показуватимемо перед виставою. Проведемо ретропоказ відзнятих спектаклів Данченка. Як показала практика, це глядачам дуже цікаво. А на спеціальній науковій конференції дали згоду виступити провідні театрознавці й науковці. Хочу й сам поділитися спогадами про нього як очевидець і соратник.

— Нещодавно був ювілей ще одного художнього керівника вашого театру сподвижника і послідовника Данченка, його актора Богдана Ступки. Саме йому Сергій Володимирович передав театр.

— Ми відзначали його 75-річчя. І цю дату теж сприймаємо в межах  століття театру. Восени створили спеціальну виставу, присвячену Богдану Сильвестровичу. І ще повинні зробити багато нового й цікавого. Наприклад, театрознавче дослідження періоду його керівництва. 

Згадуючи історію театру, зазначу, що його коріння не лише від  корифеїв, яких часто згадуємо, — Садовського, Кропивницького, Заньковецької, Лучицької, а й від не дуже відомих. Наприклад Ганни Борисоглібської, яка працювала і в Садовського, і в театрі Франка до 1939 року. Наш колега  Валерій Гайдабура, доктор мистецтвознавства, пише про неї книжку. Оці три книжки й стануть своєрідним триптихом до ювілею.

Наш театр завжди, в усі часи, працював на державу. І дуже сподіваємося, що ювілей  відзначать на її рівні — вийде постанова Кабінету Міністрів. Хочемо зафіксувати це і в монетарній політиці. Нині, наприклад, вийшла монета до 75-річчя Б. Ступки. Також плануємо видати два альбоми відеозаписів найкращих вистав театру. Заплановано 35 дисків.

Є ще одна ідея в контексті часу:  оформити при вході в театр, як раніше казали, алею зірок. Але щоб не топталися по видатних іменах, прізвища славетних францівців буде вибито зверху на спеціальному планшеті. Але оберуть їх самі глядачі. Плануємо інтернет-опитування, запропонуємо 60—70 імен, щоб обрали 20, які вже відійшли у вічність.

Пропоную в рік століття провести фестиваль найкращих вистав, зокрема й за участі закордонних колективів. Є ідея зробити ювілейний фільм.  

— Не творче запитання: що вас особливо турбує в господарстві вашого театру?

— Є нагальна проблема: треба впорядкувати систему кондиціювання. До речі, ми самі робили реконструкцію театру, і за 20 років провели її на 90%. Щоправда, рішення ухвалювали на державному рівні в 1986 році. Але  я розумів, що часи не ті, щоб зупиняти театр через ремонт. І коли ми радилися з Данченком, я запропонував: «Відводитимемо на ці роботи  літній період». Фактично без державних коштів, бо їх не надавали. І ось залишився невеликий обсяг роботи щодо освітлення, та це ще можна  пролонгувати. А кондиціювання приміщення дуже актуальне. Бо глядачі й актори страждають і в літній період, і навіть в зимовий. Потрібні порівняно невеликі кошти — 3—3,5 мільйона гривень. На жаль, нині меценати вже не можуть підтримувати театр фінансово, посилаючись на інфляцію та багато інших причин.  

— А як триває театральна реформа, яку нещодавно запропонували?

— Вважаю, що жодної театральної реформи немає. Я про це говорив, і не лише я, із самого початку. І сподіваюся, що Міністерство культури разом зі Спілкою театральних діячів візьмуться і зроблять дорожню карту для справжньої реформи в театральній галузі.

— А може, вона не дуже потрібна?

— Вона потрібна, бо постійно жити за мірками перехідного періоду від радянського часу до незалежної держави не можна. І тому насамперед треба законодавчо передбачити можливість нормального існування театрів різних форм — репертуарних і нерепертуарних. Гадаю, розмовами нічого не зробимо, доки не  матимемо законодавчого врегулювання всіх моментів реформи.

А питання об'єднання керівника в театрі? Це  повернення до 1989 року. Нині більшість театрів вводить у штат посаду головного режисера, щоб він займався творчою роботою, а генеральний директор, так званий художній керівник — економічною.

Ще питання: переведення на контракт. Якби в контракті було законодавчо внормовано фінансове і соціальне забезпечення працівників, тоді це нормальні зобов'язання з обох сторін. А коли ми лише обмежили їхній термін праці, то хіба це контракт? Навіть у старому законі ця норма була демократичнішою. Де є людина, яка може поєднувати обов'язки гендиректора і художнього керівника, — нехай буде. Якщо ж немає — то є два працівники. Бо не всі художні керівники можуть осягнути весь комплекс питань театру, заразом і економічні. Або вибір керівника. Дивна ситуація, коли всі громадські організації, навіть ті, що не мають жодного стосунку до театру, можна залучити до виборів керівника в театрі. Вважаю, як і багато колег, що це ненормально. Тому треба збирати висококласних фахівців, створювати робочу групу і напрацьовувати закон. І це буде справжня реорганізація театральної справи.

 

Г. Цимбал. "Урядовий кур'єр". 10.02.2017

Читайте також

всі новини

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід, присвячений візуальним змінам театру.

У театрі відбудеться Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

11 листопада у театрі Франка відбудеться культурна подія – «Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

"Вовчиха" у театрі Франка

Прем'єра на сцені театру Франка - Чернівецький драматичний театр імені Ольги Кобилянської представить виставу "Вовчиха".

всі новини