Імаго. Портрет Анжеліки Савченко

Автор Олександр Саква

 

Експозиція

 

Науковий факт: структури мікросвіту в напрямку зменшення й здрібнення істотно переважають показники макро-косму в бік безмежності. Приміром, нас щосекунди невідчутно пронизують трильйони(!) часток нейтрино. Та від нейтрино можна спуститись на 11 порядків вглиб матерії – до так званої квантової струни. Наскільки мала вона? Якщо її умовно збільшити до розміру олівця, то нейтрино, збільшене настільки ж, виявиться в 7 разів об'ємнішим від Сонця! Мікрокосм невичерпний і незглибимий, і «падати» в нього можна без кінця.

 

А екскурс у фізику знадобився мені, щоб унаочнити спосіб акторського існування Анжеліки Савченко в ролі Патріції Хольман з «Трьох товаришів» Ремарка. Бо, створюючи образ смертельно хворої дівчини, вона працює в царині нескінченно малих психологічних величин. Ба більше: перед нами – «щезаюча натура», затриманий видих життя, бентежне й неухильне самозникнення до меж невловимості. Та це лише один з виявів можливостей актриси. А вражає – діапазон її сценічних характеристик в зоні надмалих виражень і станів – нескінченність градацій ледь відчутного. Та який при цьому конденсат енергії!

 

Скажімо, королева Єлизавета з «Річарда ІІІ». Вона в Анжеліки Савченко – затаєна Еринія, що в лихоманці передчуття шукає захист від наруги Глостера. Їй наперед відома траєкторія жахких діянь майбутнього короля – монстр лише набирає сили, та нею вже прочитаний. Зло в цій потворі несе Річарда ІІІ до катастрофи, тож останнє, що встигає зіграти актриса, – знання про крах кривавого злочинця. Річард гадає, що перетворив Єлизавету в засіб для здійснення свого бридкого задуму, натомість сам став засобом її посталого плану. В цю мить Єлизавета-Савченко ні поглядом, ні звуком не видає свої мстиві наміри. А вже щоб рухом! Водночас – гіпервиразність в подачі жагучого почуття.

 

Тут належить пояснити. Акторка, що в юну пору займалась хореографією й фігурним катанням, знає ціну й має смак до осмисленої сценічної пози. Цим вона користується ощадливо й влучно – на піках емоцій і змісту, в моменти чуттєвих вершин і кульмінацій ролі. Тоді візуалізація внутрішнього стану її героїнь набуває вигляду естетично завершеної форми, живої скульптури, стаючи на мить завмерлим символом невпинного життя, знаком оклику в сценічному реченні, ефектним вінцем пластичного малюнка ролі. І це завжди – знак дії, а не продукт «мистецтва для мистецтва». Анжеліка Савченко – розумна акторка: доцільність її вирішень неспростовна, про що свідчить кожна її робота. Тож звернімось до них.

 

Священне чудовисько

 

Свою Анну з «Украденого щастя» акторка починає непоказним, безбарвним пташам, а завершує – оприявленим втіленням неухильності. Це як в програмній музиці – випрозорюється процес душевної метаморфози. Анна дізнається, що Михайло живий, є шандарем і розшукує її – страх, радість, жах: вона шлюбна жінка! Та Михайло, мов ракетоносій, виводить її на автономну траєкторію в чуттєву стратосферу. І коли все таємне стає відомим, і односельці виносять Анні вердикт: «Курва!» – це її вже не бентежить. Савченко знаходить блискучий пластичний вираз нового стану своєї героїні: легко, красиво, в напівприсяді закидаючись на спину, актриса в карколамному варіанті гімнастичного «містка» на одній руці фіксує на диво надійну, міцну композицію, що знаменує набуття Анною співмірно стійкої життєвої філософії. Таку завершену екстатичну позу залюбки сфотографувала б Енні Лейбовіц – настільки тут красномовна форма! Михайло згорів, та Анні-Савченко вже всього достатньо: в неї є для кого жити, бо в потрібний момент вона була сильною.

 

У «Verbi», парафразі Лесиної «Лісової пісні», акторка зіграла водночас дві ролі – матері й Килини. Ось кого прогледів Шевченківський комітет, вшанувавши виставу Сергія Маслобойщикова Національною премією! Бо мало сказати, що це виняткові акторські роботи, вони – сценічні артефакти, культурологічні витвори. Погляньте!

 

Матір-Савченко – це, перш за все, статус, предикат матері. Вона всіма засобами прагне повернути сина в модус дитини: пестить, співає йому колискову, замовляє, ледь не пеленає, перекочує «в сповитку» долом. Не може дати йому ради як помічнику в господарстві і парубкові, що повівся на Мавку, – і кличе Килину. А до того тихо навіює хлопцю «сон золотий» – «втрачений рай» дитинства.

 

І скажу відразу: яку різність способів сценічного існування демонструє Савченко в протилежних модальностях матері і Килини! Мати – іпостась жінки, що втратила вплив на сина, та не в змозі його відпустити, й гальмує час, ритуалізує стосунки, ховається в материнське замовляння. Килина ж – втілення владного домінування – демонстративно артистична, розсудлива й магічна. Для неї Лукаш – на один зуб. Мавка надить Лукаша природним, досоціальним буттям, тому матері для повернення сина потрібна потужна антитеза Мавці, і вона в особі Килини її отримує.

 

Килина-Савченко з'являється на сцені, як членистоногі на піку метаморфозу: на очах викуклюючись із лялечки в завершений екземпляр. Але якою ж небаченою є ця особина! Удавоподібна істота з роду лускатих боа в облямівці з прикрас – монохромний, чорно-сріблястий різновид української Клеопатри в час прибуття правительки Єгипту до Марка Антонія в Кілікію. Не жінка – витвір мистецтва! Ця розкішна Килина – витончена мисткиня власного образу й способу існування, що естетично вища за Мавку – продукт первинної з'яви, «Кандіда природи» без подальшого опрацювання. Килина ж створила себе, наслідуючи природу й збагачуючи її в своїй особі. Вона, водночас, антитеза і синтез діалектичної тріади, що дає вищий, рукотворно оброблений рівень натури, вміло поєднуючи надбання попередніх ступенів розвитку. Маємо зрілий синкретизм з «доданою вартістю» і органікою акторського завдання, що як всяке мистецьке явище – вище первісної природи емоційно дитинної Мавки. В своїй Килині Савченко рішуче вилучає все, що споріднює її зі споживацьким трибом життя, і виносить на передній план найголовніше в ній – вміння ускладнювати й вивищувати себе. І це саме що вміння, здатність – свідома, програмна і неухильна, аж до імаго – повного і цілковитого здійснення, виходу у завершену форму і суть. Ніякі Злидні з Лесиної драми цій Килині не страшні, бо й на крок до неї та її господи наблизитись не ризикнуть. Ба більше: Килині, побоюючись її, прислуговує «Той, що…» – ну, ви зрозуміли.

 

Лукаша вона спокушає, розважаючись. Їхній діалог перериває розпачливий зойк Мавки, який Килина миттю перекриває закличним вокалізом сирени чи піснею Сольвейг. Це вже потім Лукаш волатиме: «Чари, чари!» – а наразі, скорений недосяжністю Килини та її співом, підхопить панну на руки й понесе до хати. Новаторська робота актриси, натхненна завданням, про яке мова попереду.

 

Нам же час назвати «інгредієнти» Теми митця, що складають сенс кращих ролей Анжеліки Савченко. Анну в «Украденому щасті» почергово грають дві акторки – Савченко і Тетяна Міхіна. Їхні тлумачення відмінні й оригінальні, що полегшує порівняння. Міхіна грає жінку, яка дає волю задавленій пристрасті до Михайла, нею править необорима хіть, солодка чуттєва жага, якій несила противитись. Хай одна ніч – та в любощах!

 

Анна-Савченко вібрує в іншому душевному регістрі, для неї кохання – спосіб корекції Долі, нав'язаної їй лихою волею корисливих братів. Це повернення вкраденого щастя, свідоме поновлення свого права на любов, зміна жеребу й незгода з чужим приписом – за всієї чуттєвої повноти потягу до коханця. Михайло вбитий, та Анна – останнім жестом цієї вистави – охоплює своє лоно, як це роблять вагітні. Спокійна й остаточно сформована, вона про життя тепер знає головне: єдине призначення людини – бути щасливою. І все, що цій меті перешкоджає, має бути безжально усунуте.

 

Мати-Савченко у «Verbi» черпає сили в ритуальній сакралізаціїї стосунків матері з сином, затуляючи свою буттєву неспроможність концептом обрядово-кревного зв'язку з Лукашем. Вона вписує себе в одвічну парадигму нерозривності уз матері і сина, і це наполягання робить її дієздатною.

 

З Килиною – ще більш предметно. Щоб набратись снаги на вчинок рішучого штибу, вона всякчас набирає потрібного їй тут і зараз образу переможниці. То вона мисткиня самої себе, то ходить довкіл Лукаша з ножем і нервово пробує пальцем гостроту леза, то мостить любовне ложе з сухих гілок верболозу, органічно й принадно на ньому освоюючись. Кожний її різновид – спосіб впливу і вибір зброї спритної хижачки, що йде з сокирою в руках на вербуМавку, і програє їй лише онтологічно. На території практичного життя Килина-Савченко нездоланна.

 

Послання

 

А зараз – інтрига. Закладаю контрамарку на будь-яку виставу Театру Франка від Івана Ожевана, що ні жоден читач не здогадується, яку акторську Тему назагал утворюють ролі Анжеліки Савченко. Адже, що слід тримати в полі зору при розгляді цього питання?

 

Митець говорить зі Всесвітом художнім цілим. Ним в акторському мистецтві є сценічний образ. Їх низка й складає тему митця. Вона в Савченко вкрай несподівана й грандіозна – не масштабом, а сталістю втілення, незрадливою вірністю обраній домінанті. Обраній свідомо чи надбаній інтуїтивно – байдуже. Головне – вона склалася, є, і звучить повноцінно. Це тема людської сили.

 

З Анжелікою Савченко особисто я не знайомий, якої вона вдачі й що за особистість – гадки не маю. А кажу це, тому що нічого сторонньо привнесеного в сприйняття сценічних образів акторки в мене немає. Є – лабораторна фіксація баченого. Й тим разючішим є розрив між суто зовнішнім враженням від психофізичних даних виконавиці і Темою митця, яку вона продукує. Бо й справді: тендітна, чутлива, емоційно затаєна й, водночас, збудлива, тобто, скоріше, психічно беззахисна, ніж вольово крицева вдача, й раптом – карб людської сили. Та саме сюди сходяться всі лінії осмислення «контенту», що вона еманує своїми ролями в глядну залу. Це не вигадка й не перебільшення: образи Савченко органічно і неухильно ведуть в царини, що стверджують людську міць як визначальну і неоскаржну цінність. При цьому, повторюю, немає значення, чи свідома вона сенсів, що породжує її гра, – Савченко всякчас і невідворотно спрямляє шлях до вищої самодостатності. Ясна річ, я не проголошую: «Так говорить Савченко», – акторське мистецтво не діє в парадигмі наративу, однак те, що створені нею образи – носії саме цього змісту, для мене очевидно. І це робить акторську постать Анжеліки Савченко ексклюзивною і напрочуд бентежною. Адже тема стійкості й нездоланності нині актуальна як ніколи. Про що йдеться?

 

ХХ століття, з його соціальними катаклізмами й двома світовими війнами, довело: встояти в магмі потрясінь доби сильній людині до снаги ймовірніше, аніж пересічному людському типу, чи, тим більше, масі, яка, мов жук, покладений на спину, часто взагалі не розуміє, що з нею діється. В «Бунті мас» Ортеги-і-Гассета наголошується: «Маса ніколи не ставить ногу на твердий, незрушний ґрунт свого призначення; вона радше животіє, бо висить в повітрі. Тому це життя без ваги і коріння – в стані повної відірваності від свого призначення, – підхоплюється найслабшою течією». Масова людина без стерна і вітрил стає легкою здобиччю змін курсу в суспільних настроях і, по суті, собі не належить. Коли ж у точці випробування опиняється особа, що володіє собою, «підхопити» її без її ж вибору не виходить. Вона вкорінена в своїх засадах, а тому й не «підхоплюється». Тому знову і знову: не народ є справжнім продуктом історії – «маси» повсякчас інертні і сліпі. Єдиним «підсумком» суспільного руху є людина, а ще точніше, її самоврядний тип, що карбує себе, цілковито керуючись Промислом і особистим чуттям. Така особа, як митець, творить свою долю з матеріалу навколишньої дійсності, і є вислідом двох чинників – самостійного мислення й почуття відповідальності перед життям. Світ, що вона зводить, є площиною виключно її власного способу жити. Тому особа й обстоює його з такою впертістю. (Бо й на Майдані стояв не умовний народ, а легіон пасіонаріїв, яких влада хотіла повернути в стійло.)

 

Тим часом, наша доба спростувала й переконання Хемінгвея: «Людина сама не може ні чорта». Ще як може!

 

В одному з фантастичних фільмів, назву якого вже й не згадаю, є епізод, що вразив уяву. Там у надрах гігантської космічної станції в певний момент проходить сигнал, невідь-звідки явлений промінь падає на кристал і включає програму розвитку високоорганізованої живої матерії. Вона ж витворюється в істоту з неймовірними фізичними й розумовими здібностями. Істота вступає з людьми в дружній контакт, сприяє їм у галактичній місії. Та коли астронавт цікавиться в цього всемогутнього створіння, чи відоме йому почуття тривоги, у відповідь чує: «Мені було невимовно лячно, доки я перебував у кристалі». Пекельний жах – не віднайти себе! А за всієї програмованості втілення будь-чого, жодних гарантій буття не існує, всесвіт тобі нічим не заборгував і є незворушно байдужим, як завжди. І якщо ти замірився привернути його увагу до своїх прагнень, воля до здійснення має походити від людини. Бо інакше й надалі перебуватимеш у «кристалі» – до особливого променя.

 

Та чинне й інше. За нагоди і настрою – зробіть експеримент, запитайте гарних знайомих: хотіли б вони назавжди помінятись своїм буттям з кимсь надуспішним, родовитим, щасливим? Хоч з принцом Монако, шейхом Бахрейну! Гарантую – відмовляться. Пояснення просте. Людина себе влаштовує. Вона собі співмірна. І як би сильно не прагнула кращого життя, як би люто не зневажала умови чинного існування, свого вона ніколи не віддасть, бо навіть затятим самогризам з собою зручно. Собі людина довіряє безмежно. І повністю – лише собі. Та, зрештою, й власним буттям поділитися ні з ким не може. А ось ствердити авторство своєї долі – може, стати обраною – без заперечень (якщо ти справді сильний і свідомий мети). Бо йдеться не про надлюдину Ніцше, а про вивищення власного «Я», творення кращої версії себе. Цими сенсами й пройняті сценічні образи Анжеліки Савченко, що є таємними відозвами акторки до сучасників. А тому її Анна з «Украденого щастя» – перш за все, втілення недосяжності для глуму і впливів односельців – сумнівних носіїв морального чуття, Килина – незалежна й вітальна, до якої зась підходити зі святенницькими мірками поведінки, королева Єлизавета – приклад існування в умовах тиску життєвих обставин, що мали б розчавити особу, а стають основою стратегії долання, Патріція Хольман – вияв гідності на порозі небуття, що вимагає непересічної сили. Уточню: спосіб сценічного трактування образів Анжеліки Савченко визначає вектор спрямування натури і волі її героїнь, та жодним чином – не їхню моральну оцінку. Такий підхід – зразок чистого художнього побутування в професії, за якого акторка тримає перед природою свічадо, категорично уникаючи власних приписів і повчань. І цього більше, ніж достатньо. Людська сила – не вичерпна характеристика особи, та без неї всі розмови про людський дух – лише порожній звук.

 

Така природа її обдарування: хто в змозі – почує. А як митець Анжеліка Савченко перебуває нині в стадії імаго. В природі це, зокрема, етап, коли остаточно сформовані крила. Тож внутрішній поклик у неї – політ!

Читайте також

всі новини

ПЕРЕНЕСЕННЯ ВИСТАВ МАРІЯ СТЮАРТ ТА СКЛЯНИЙ ЗВІРИНЕЦЬ

Вистави "Скляний звіринець" та "Марія Стюарт" , які були перервані 13 січня через чергову атаку рф, будуть зіграні 21 січня о 18:00 (Скляний звіринець) та 27 січня о 18:00 (Марія Стюарт).

Відбувся перший благодійний показ вистави "Конотопська відьма" за 500 000 доларів

Сьогодні відбувся перший благодійний показ вистави "Конотопська відьма", яку придбав український інвестор Максим Кріппа на аукціоні Forbes Україна за рекордні 500 тисяч доларів 🫶

Перенесення вистави "Калігула" 29 грудня

У звʼязку з раптовою хворобою акторів, ми вимушені перенести показ вистави «Калігула» 29 грудня.

всі новини