Як дівчинка «з асфальту» стала легендарною актрисою

1 травня Нонні Копержинській виповнилось би 100 років

 

Якби дівчата, що мріють стати артистками, знали, що їм не доведеться легковажно пурхати по сцені у квітчастих сукнях і тріпотіти кудельками в кадрі, бажаючих йти в Театральний  точно б поменшало. Хто ж не хоче хизуватися молодістю й красою, співати, танцювати, пускати очима бісиків, ну і таке інше. Але замість цього, можуть дістатися темні хустки, сорочки грубого полотна, важкі чоботи, а із сценічного сценічного антуражу діжки, рогачі, коромисла.

У народженої сто років тому легендарної української актриси Нонни Копержинської так і сталося: ні на сцені, ні кіно їй не довелося вдягати декольтованих кофтинок та модних спідниць, у її героїнь не було навіть кокетливих пілоток чи затягнутих на талії  гімнастьорок. А для більшості своїх ролей вона вбиралася так, аби не вирізнятися у натовпі спрацьованих у воєнно-колгоспні роки ровесниць, бо ж з'являлася на сцені, переважно, сільською дівчиною чи жіночкою, вихоплювалася в епізодах балакучою сусідкою.

Направду ж, Нонна Копержинська була дівчиною «з асфальту», адже народилася в Києві, де провела все своє доросле життя, пропрацювавши півстоліття в одному єдиному театрі ім. Івана Франка. Вже вісімнадцятирічною студенткою-першокурсницею вона почала успішно робити кінокар'єру, знявшись у фільмі  Олександра Довженка.  Глибинний артистизм її натури, такої потужної, що будь-який матеріал без усякого життєвого досвіду, вона  перетворювала на свій, не міг не зауважити і вчитель — великий актор Амвросій Бучма.  З його ж випускного курсу 1946 року Копержинська одразу прийшла в театр, засвоївши від майстра переконаність, що кожна роль, велика чи мала — це характер, який одразу бачить і  відчуває глядач.

Перший дебютний характер Нонна Копержинської на франківській сцені — безстрашна сміхотунка Любка Шевцова із «Молодої гвардії». Роль цієї волелюбної романтичної героїні актрисі радянського театру, зазвичай, слугувала надійною сходинкою для подальшого артистичного зростання. Але, як і після кінодебюту, коли майже одразу почалася війна, життя знов перервало її сценічну кар'єру. Надалі ролі героїнь уперто діставалися  іншим, а їй лише Текля у «Доки сонце зійде, роса очі виїсть» М. Кропивницького, Вустя в «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» та Степанида в «Не судилось» М. Старицького.

Тож справжню популярність у глядача Нонна Копержинська  здобула тільки повернувшись у кіно, де почала грати непрестижні другорядні ролі кумедних жіночок. Їй не було ще й сорока років, коли вона постала галасливою Одаркою у фільмі «Сватання на Гончарівці». А вже за кілька років зіграла ще дві вікові ролі, які й перетворили Копержинську на народну улюбленицю:  Секлету Лимериху у «За двома зайцями» та Рогнеду Карпівну  в «Королеві бензоколонки».  

Цих балакучих й сварливих, безпосередніх й щиросердних  жіночок, до яких додалась ще й театральна роль Ганни із «Фараонів» Олексія Коломійця, глядачі зазвичай сприймали як умілу артистичну копію пересічних перекупок чи буфетниць. Однак, якщо придивитися, то в кожній ролі Копержинської проступав цупкий  непростий характер, придуманий і мистецькі сконструйований актрисою. У кожному разі, вона трохи поглиблювала ситуації, в яких опинялися її героїні, додавала обставинам драматизму, а характерам перцю, а підкреслюючи кумедність поведінки сатиричними рисами.

Власне ці грані драматизму в поведінці комедійних персонажів і зробили кращі театральні й кінороботи Нонни Копержинської унікальними. Бо ж як не дивно, переконливості  й   упізнаваності образів актриса досягала стриманістю, монументальною статечністю, зовсім уникаючи спрощених мелодраматичних прийомів гри.

Ця виняткова «комедійність на межі», ще й акцентована суворим блискавичним поглядом та динамічними інтонаційними перепадами, особливо виявилася вже останні роки її  роботи в театрі. Одна за одною, на початку 1980-х років, в репертуарі Копержинської з'явилися дві ролі у виставах Сергія Данченка — няньки Марини у «Дяді Вані» А. Чехова та  Клер Цеханасьян  у «Візит старої дами» Ф. Дюренматта, та  пенсіонерки Воронкової в «Ретро» О. Галіна в постановці В. Лизогуба. Цей дивний набір, здавалося б зовсім чужих актрисі образів, як виявилося  був  саме тим, на що варто очікувати все довге артистичне життя.

Стару малопомітну в більшості вистав, няньку Марину, Нонна Копержинська примудрилася зробити камертоном знаменитого Данченкового спектаклю. Вона наче з-під лоба, відсторонено та  іронічно споглядала за світською метушнею чеховських персонажів, чиї ролі виконували Богдан Ступка, Валерій Івченко, Наталя Ужвій, Євген Пономаренко та інші. А її Воронкова із «Ретро», яка першою претендувала на нареченого-пенсіонера, якось небуденно виявляла свою великодушність, при цьому проговорюючись про гіркоту всього життя.

Остання ж велика театральна  роль Нонни Копержинської Клер Цеханасьян з «Візиті старої дами» Ф. Дюренматта, була зіграна мовби навпаки: зовсім не велично і якось надміру приземлено. Схоже на те, що актриса репетирувала і, водночас, грала відхід із життя. Такий відхід, яким він буває у щирої людини, що багато трудилися і вже відчула, що знемоглася, що їй не вистачає більше сил.

Так, йдучи останніми земними кроками своєї Клер, яка перемагаючи постійний фізичний і незагоєний душевний біль, не мстилася за колишні образи, а наполегливо наставляла оточуючих, велика народна актриса Нонна Копержинська заповідала професійну і життєву порядність, яким намагалася  слідувати все життя.

Анна ВЕСЕЛОВСЬКА

День

Читайте також

всі новини

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід

Театр Франка та «Декораторський» провели мистецький захід, присвячений візуальним змінам театру.

У театрі відбудеться Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

11 листопада у театрі Франка відбудеться культурна подія – «Мистецька академія «Шевченко – шлях до перемоги».

"Вовчиха" у театрі Франка

Прем'єра на сцені театру Франка - Чернівецький драматичний театр імені Ольги Кобилянської представить виставу "Вовчиха".

всі новини