Цареградська Iраїда

Народилася 5 серпня у м. Куйбишев, Росія.

 

Закінчила Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І. Карпенка-Карого у 1960 році.

 

Іраїда Федорівна належить до того покоління акторів-франківців, яким випало щастя працювати із режисерами-корифеями, серед яких перед усім, були Гнат Петрович Юра та Мар’ян Михайлович Крушельницький. Першою ж роллю, яку Г. П. Юра доручив молодій актрисі, була Меланка у знаменитій постановці «Свіччине весілля» І. Кочерги. Початок не був випадковим – актриса мала виразний лірико-драматичний хист, талант перевтілення, емоційного прожиття сценічного образу. Це підтвердилося у виконанні таких значних ролей, як: Анна в «Украденому щасті» І. Франка, Варка у «Безталанній», Маруся у «Житейському морі» І. Карпенка-Карого, Маруся у «Марусі Богуславці» М. Старицького. Ці ролі стали серйозним іспитом на творчу сміливість, масштабність мистецького мислення, оригінальність творчої індивідуальності.

 

Ролі драматичних героїнь складали основу виконавської палітри актриси. До них слід віднести: Єлизавету в «Ярославі Мудрому» І. Кочерги, Гелену в «Кассандрі» Лесі Українки, Леді Макдуф в «Макбеті» В. Шекспіра. Але поруч із такими ролями актриса виявляла яскраві здібності характерного плану. Життєвими штрихами, побутовими дрібницями були прикрашені її Устимівна в «Фараонах» О. Коломійця, Габбі в комедії «Вісім люблячих жінок» А. Тома, Людмила в «Ретро» О. Галіна, Доброзичлива сусідка «Каса Маре» І. Друце, Кармело «Різдво в домі пана Куп’єлло» Е. де Філіппо.  І сьогодні актриса із азартом продовжує своє творення сценічних образів. Скільки акторської майстерності вона демонструє в ролях: Фенна Степанівна «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ’яненка, Палажки «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого, Графині «Моя професія  - синьйор з вищого світу» Д. Скарначчі, Р. Тарабузі.

 

Абсолютне відчуття сцени, легка вдача, соковитий народний гумор і неймовірна відданість мистецтву  - ці риси є визначальними для таланту Іраїди Федорівни Цареградської, який є прикладом і взірцем для молодого покоління.